Dijital pazarlama = Hedefler-> Ölçümler-> Optimizasyon”Dijital pazarlamayı kısaca böyle formüle edebiliriz
SMART modeli hedefleme konusunda bize yardımcı oluyor.Fikirlerimizinulaşmak istediğimiz hedeflerin havada kalmaması belirli temellerin üstüne kurulması gerek. Hedef dediğim ulaşmamamız gereken yer bu hedef e-ticaret sitesi açmakta olabilir, üniversiteyi 4 yıl içinde bitirmekte. Pazarlama dünyasında bu hedeflerin yerini trafiği veya satışları arttırmak gibi hedefler yer alıyor. Şimdi akıllı (Smart) hedefleri biraz daha detaylı bir şekilde ele alalım
SMART:
Specific-------Açık Ve Net
Measurable-Ölçümlenebilir
Achievable—Ulaşılabilir (hayaller & hayatlar)
Relevant------Alakalı ilgili (büyük resim)
Time-Bound- Zaman Sınırlı (Başlangıç ve Bitiş)
Yöntem bu kısa, öz ve basit, aklınızdaki her türlü proje amaç veya hedef için kullanabilirsiniz. Stratejinizi geliştirirken sürekli göz önünde bulundurmalısınız, basit göründüğü için gözden kaçabilir. Şimdi her bir adımı detaylı inceleyelim;
Specific – Açık ve Net
Spesifik, açık ve net. Yazdığınız hedefler diğerleri tarafından okunduğunda anlaşılabilir olmalı, diğeri dediğim finans departmanından biride olabilir bir arkadaşında.
Kısa notlar;
- Basit düşün ve önemli değerli olanlara odaklan
- Sorular sor kendine
o Ulaşmak istediğim nokta ne?
o Neden Önemli?
o Ulaşmak istediğin hedefte kimler var
o Kaynakların ve Limitlerin neler
- Kısa bir özet yap, soruları tekrar gözden geçir
- Bir hedeftense tek hedefler oluşturmaya çalış
Measurable – Ölçümlenebilir
Spesifik hedefinizi oluşturduktan sonra şimdiki adım onu ölçülebilir hale getirmek, pazarlamada bu ulaşmak istediğiniz trafiği ölçmek için yerleştirdiğiniz kod olabilir veya Ressam olmak istiyorsanız bu biriktirdiğiniz port folyo olabilir
Kısa Notlar;
- Şimdiki KPİ’larınız neler, (ölçümlemede kullandığınız metrikler
- Trafiği ne ile ölçüyorsunuz, sosyal medya da gelen trafik ve CPC ayrımı var mı?
- Şimdiki durumunuz ve görmek istedikleriniz neler?
- Fiyat?
- Adet?
- Hedefe ulaştığınızı nasıl anlayacaksınız?
Relevant – İlgi Alaka Düzeyi
Alaka peki ne alaka. Bu adımda bakmamız gereken işletmenin ana hedeflerinde bizim hedefimiz nerede klişe tabiri ile büyük resme baktığımızda hedefimizi nerede görüyoruz. Hedeflere yeni detaylar eklendiğinde dönüp tekrar ilgi alaka düzeyine bakılabilir konuyu daha kavramak için şu soruları sorabilirsiniz;
- Yapmaya değer mi, her yeni detayın bir fırsat maliyeti olacaktır?
- Doğru zaman mı?
- Harcadığımız efor ihtiyaçlarımızı karşılayacak mı?
- Şirketin finansal durumu için doğru zaman mı?
- Takımınız ve siz hedeflere ulaşmak için doğru insanlar mısınız?
Time-Bound (Zaman Sınırlı)
Son adım ve en önemlilerinden sınırın olmadığı yerde sonsuzluk ortaya çıkar ve sonsuzluğu karşılayacak bir şirket ömrü mümkün olmayabilir. Hedeflerinizi olabildiğince en küçük zaman dilimine ayırmak işlerinizi kolaylaştırabilir, zaman sınırı koyduğunuzda işe kendinize bugün yapmam gerekenler neler diye sorarak başlayabilirsiniz. Zaman aralığı sizin temponuzu da belirleyecektir, iki hafta içinde ulaşacaksam günde 8 saat çalışmam gerek gibi
Sorular;
- Ne zaman?
- İlk 3 hafta içinde neler yapmam gerek?
- İlk 3 ay içinde yapmam gerekenler ne?
- Yaptığım araştırmalara göre ne kadar sürede bu hedefe ulaşmam gerek
Örnek;
- 2021 Yılına kadar Sosyal Medya (Facebook, Instagram, Twitter, Youtube) kanallarını kullanarak internet sitemdeki trafiği %30 arttıracağım
Örneğimize bakalım hedefimiz trafiği arttırmak biraz data detaylandırırsak sosyal medya kanallarını kullanarak arttırmak. Ölçülebilir mi evet Analiz araçları ile sitemize gelen trafiğin nereden geldiğini bulabiliriz. Ulaşılabilir mi, yazıyı okuduğumuzda bunu net anlayamıyoruz, şu anki takipçi veya trafiğin ne kadarının sosyal medyadan geldiği konusunda bir bilgimiz yok buralar daha detaylandırılabilir. İlgi alaka (relevant) kısmına baktığımızda amacımız işletme hedefleriyle örtüşüyor trafiği arttırma konusunda. Son tarih olarak 2021 verilmiş.
Yorumlar
Yorum Gönder