Gary Gilmore kimdir? Bir mahkumun son sözleri nasıl Nike sloganı oldu?
Gary Gilmore, 1940 Texas doğumlu bir idam mahkûmu. Hikayesinin sonu kadar başlangıcı da üzücü. Dolandırıcı, ağızı bozuk ve alkolik olması ile bilinen Frank isimli bir babanın oğlu olması bize iç açıcı bir çocukluk yaşamadığının işaretini veriyor.Gray Gilmore, belki de babasından korkmak yerine onu örnek almayı seçtiği için 10 yaşından itibaren küçüklü büyüklü suçlar işlemeye başlar ve 35 yaşına kadar hayatının büyük bir kısmını hapiste geçirmek zorunda kalır.
Gilmore 1976 (36 yaşında) yılında şartlı tahliye edildiğinde Utah'a kuzenin yanına taşınır ve ilk 2 ay hiç bir olaya karışmadan hayatına devam eder. Ardından belki normal bir hayata alışmadığı için belki de yapmayı bildiği başka bir şey olmadığından, hapisten çıkışından 2 ay sonra bir benzin istasyonu ve bir motel soygununa karışır, soygun sırasında bir cinayet işler.
Gary Gilmore tutuklanır ve mahkemeden idam kararı çıkar 17 Ocak 1977 yılında ondan ölmeden önceki son sözleri istenir. Gary Gilmore kısaca "let's do it (hadi yapalım)" cevabını verir.
Dan Wieden kimdir? "Just Do It " Slogonı Nereden geliyor?
Nike, 1987 yılında "Wieden + Kenedy" bağımsız reklam ajansının kurucusu Dan Wieden'dan bir reklam kampanyası yapması istenir. O zamanlar pazarlama faaliyetleri ile ön plana çıkan Reebok'u alt üst etmek göründüğü kadar kolay değildir.
Wieden de Gilmore gibi ABD, Portland eyaletinde doğmuştur. Gilmore'un hikayesini çok iyi bilen Wieden "Let's do it (hadi yapalım)" cümlesini "Just do it (sadece yap)" cümlesine çevirerek Nike'ın muhteşem sloganını ortaya çıkarır.
Dan Wieden, "Just do it'" sloganı hakkında kısaca şunları söyledi:
"Hem birinci sınıf atletleri hem de sadece forma girmek için yürüyen kadınları temsil edecek bir slogan bulmaya çalışıyordum. Böylece ikisi arasında bir bağlantı kurabilirdim"
Dedikleri gibi belki de ilhamın nereden geleceği belli değildir.
"Just do it" sloganı neden başarılı oldu?
"Just do it" temalı ilk reklamda, 80 yaşında tişörtsüz bir adam Golden Gate köprüsünü tempolu koşarak geçer ve yaşlı adam "her gün 17 mil yürüyüş yaparım, arkadaşlarım bazen kışları dişlerimin titreyip titremediğini soruyor, kışları dişlerimi dolabımda bırakırım" der ve ardından "just do it" yazısı belirir.
İlk "just do it" reklamından itibaren son on yılda Nike satışlarını %1000 arttırdı. Peki tüm sır sloganda mı?
Sorumuzun cevabı Nike'ın basit bir sloganı nasıl pazarladığıyla ilgili. Nike "Just do it" sloganı ile bir hikaye yarattı, örnek verdiğimiz reklamda 80 yaşındaki adam her gün 17 mil koştuğunu söylüyor, birçok kişinin imkansız olarak nitelendirebileceği bir şeyi her gün yapması ile Nike "hey sadece yap, kim olduğun kaç yaşında olduğun önemli değil" mesajı veriyor. Nike müşterilerinin sadece Nike marka ayakkabı giyerek her şeyi başarabilirim hissine kapıldığını söyleyebiliriz.
Nike bize ayakkabılarının ne kadar çok özelliği olduğundan ve kalitesinden bahsetmiyor sadece bizden harekete geçmemizi istiyor. Nike sloganı ile hayatımızdaki karmaşıklığı, hedeflerimizi, hayallerimizi, amaçlarımızı üç kelimeye indirdi.
"Just do it"
Çocuklara ne yapmak istediklerinin sorulduğu 1988 yılı yapımı bir Nike reklamı.
Yorumlar
Yorum Gönder